Social media: kiezen of online delen?
“De online wereld is inmiddels heel groot. Ook onze cliënten gaan massaal online om spelletjes te spelen, informatie te delen en misschien om in contact te komen met andere mensen. Waarschijnlijk weten veel van onze cliënten meer van social media dan jijzelf. Zeker de mensen met een licht verstandelijke beperking zijn veel online. Vaak ontstaan er situaties die problemen opleveren. Elkaar verkeerd begrijpen, ruzies via Facebook, discriminatie, bedreiging. Het zijn geen nieuwe thema’s, maar de online variant vraagt wel een andere begeleiding.
Valkuil
Hoe weet ik als begeleider wat mijn cliënt online doet? Vaak is het een afgesloten wereld waar je maar moeilijk bij komt. De valkuil is dat je dit accepteert en het links laat liggen. Maar uit onderzoek blijkt dat 80% van de problemen van onze jongeren te maken hebben met het gebruik van social media. Dus het is wel duidelijk dat we er iets mee moeten!
Laat je informeren, help je cliënten
Het is dan ook geen kwestie van ‘kiezen of (online) delen’, zoals de titel van deze blog suggereert. Het is gewoon doen, want je cliënten zijn massaal online. Denk je van niet? Ja écht, en ook jij kunt nog een hoop leren. Misschien is dit een goede opstelling. Laat je maar informeren, want in het gesprek kan een interessante ontmoeting schuilgaan. Help je cliënten door assertief te zijn en vragen te stellen. En vooral door oprecht nieuwsgierig te zijn naar wat hem of haar online bezighoudt. Veel succes, en vooral: veel plezier!
Kansen en risico’s: twee voorbeelden
Een kans
Voor een jongen met autisme is communiceren in de direct contact met anderen ingewikkeld. Via social media lukt hem dat wel. Sterker nog, door social media bezoekt hij nu festivals en andere feesten. En hij gaat daar op een heel verantwoorde manier mee om. Voor hem is social media echt een verrijking.
Een risico
Sommige cliënten delen graag filmpjes op YouTube, en krijgen daar dan vervelende reacties op. Omdat het gebruik van de social media vaak in gesloten omgeving plaatsvindt, is het voor medewerkers vaak lastig om de problemen te ondervangen. En dan komt het aan op open communiceren, het taboe doorbreken en zelf nieuwsgierig zijn naar wat het allemaal is.”
Contact
Kunnen we je helpen?
Wil je meer weten over social media. Of heb je een vraag? We helpen je graag op weg. Je kunt ons op verschillende manieren bereiken. Per telefoon, e-mail of via social media. Net wat jij prettig vindt. Van maandag tot en met vrijdag zitten wij klaar om jouw vragen te beantwoorden. Van 08.00 uur in de morgen tot 18.00 uur in de avond.