Communicatie bij mensen met een (licht) verstandelijke beperking en/of andere beperking
Heb jij een (licht) verstandelijke beperking en/of andere beperking? En merk je dat andere mensen jou niet goed begrijpen of verstaan? Vind je het lastig om te vertellen wat jij wilt? Begrijp jij andere mensen niet goed? Of heb je moeite om een gesprek goed te horen? Dan kan een logopedist of een deskundige ondersteunende communicatie van 's Heeren Loo jou helpen.
Onderzoek
We willen eerst weten hoe goed jij kunt communiceren. En wat jouw niveau van communiceren is. Daarom onderzoeken we wat jij van taal begrijpt. En we onderzoeken hoe goed jij taal kunt gebruiken om iets te vertellen. Kun je geen tests doen? Dan kijken we naar je. Dat heet observeren. We stellen ook vragen aan jouw ouders of begeleiders. Je probleem kan te maken hebben met het begrijpen van taal, je spraak, je stemgebruik of met je gehoor.
Advies en hulp
We kunnen je op veel manieren helpen. Bijvoorbeeld door andere mensen te leren hoe zij het beste met jou kunnen communiceren. Ook geven we jou advies hoe jij je boodschap beter kunt vertellen. En misschien zijn hulpmiddelen voor jou wel een oplossing. Zoals speciale app's, de computer, pictogrammen of voorwerpen. We kijken welk advies of hulpmiddel het beste bij jou past.
Heb je ernstige meervoudige beperkingen? Dan leren wij jouw ouders en verzorgers wat jij duidelijk wilt maken met je gedrag, gezichtsuitdrukking en houden (non-verbale signalen).
Heb je ademhalings-, gehoor- of slikproblemen? Kijk dan bij logopedie naar hoe we jou kunnen helpen.
Wie betaalt logopedie of totale communicatie
Wil je hulp van een logopedist of deskundige ondersteunende communicatie? Dan heb je een verwijzing nodig van je huisarts of een indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Wij kunnen jou helpen bij het aanvragen van de indicatie.
Contact
Kunnen we je helpen?
Wil je meer weten over communicatie met cliënten. Of heb je een vraag? We helpen je graag op weg. Je kunt ons op verschillende manieren bereiken. Per telefoon, e-mail of via social media. Net wat jij prettig vindt. Van maandag tot en met vrijdag zitten wij klaar om jouw vragen te beantwoorden. Van 08.00 uur in de morgen tot 18.00 uur in de avond.